car-1751753_640

Najczęstsze awarie rozruszników

Rozrusznik jest prostym urządzeniem, które służy do uruchamiania silnika spalinowego. Najczęściej spotykane są rozruszniki elektryczne, które są silnikami prądu stałego.

Ich praca polega na nadaniu takiej prędkości obrotowej wałowi korbowemu silnika przy której silnik spalinowy może samodzielnie pracować. Rozrusznik pobiera z akumulatora duże dawki energii elektrycznej w bardzo krótkim okresie czasu. Dlatego aby sprawnie funkcjonował rozrusznik konieczny jest sprawny akumulator i na odwrót. W czasie eksploatacji rozrusznik jest wielokrotnie poddawany wysokim obciążeniom, dlatego często ulega usterkom.

Najczęstsze usterki

Standardowe usterki podzielić można na elektryczne i mechaniczne. Niektóre spośród nich można przewidzieć i wcześniej im zapobiec. Są to te usterki, których symptomy są słyszalne podczas uruchamiania silnika. Inne występują nagle. W zależności od rodzaju usterki wymieniane są całe rozruszniki lub ich poszczególne elementy. Wymiana rozrusznika na nowy jest zwykle kosztowna, dlatego częściej oddaje się je do regeneracji. Poszczególne, uszkodzone elementy wymieniane są na nowe- oryginalne lub zamienniki. Wstępna ocena stanu rozrusznika może być przeprowadzona podczas próby uruchomienia silnika. Szczegółowa polega na sprawdzeniu poszczególnych elementów po wymontowaniu rozrusznika. Najczęstsze awarie rozruszników to:

– zużycie szczotek, awarie uzwojenia, zbyt niskie napięcie- objawem jest to, że rozrusznik stuka, ale nie kręci

– awaria mechanizmu sprzęgającego- koło rozrusznika nie zazębia sie z wieńcem zębatym silnika. Uszkodzenie to powoduje, że rozrusznik nie obraca wałem korbowym. Inną przyczyną takiego stanu może być uszkodzenie bendiksu.

– słaby kontakt styków elektrycznych- rozrusznik kręci się zbyt wolno. Przyczyna mogą być także zużyte szczotki lub uszkodzony wirnik

– zużyte zęby zębnika, zużycie tulei mechanizmu sprzęgającego. Objawem jest hałas podczas pracy rozrusznika

– zacięcie włącznika, zablokowanie zespołu sprzęgającego, nadpalone styki w elektromagnesie. Po uruchomieniu silnika rozrusznik nadal pracuje.

Naprawa rozruszników

Na rynku funkcjonuje wiele firm zajmujących się naprawą a także sprzedażą rozruszników i ich elementów składowych (bieżnie, wirniki, bendiksy, szczotki, tuleje, szczotkotrzymacze, elektromagnesy czy przekładnie planetarne). Przy wyborze warto zwrócić uwagę na szybkość wykonania usługi a przede wszystkim jakość i profesjonalizm. Ważne aby firma miała bogata ofertę nowych rozruszników jak i ich poszczególnych elementów.

Fot. pixabay.com

Dodaj komentarz